Jak zadbać o sprzęt w gabinecie stomatologicznym?

Łukasz Kupian - Doradca techniczny.

Łukasz Kupian

Doradca.ds.sprzętu stomatologicznego

W tym artkule opowiem Ci jakie kroki powinieneś podjąć oraz jakie korzyści niesie odpowiednie dbanie o sprzęt w gabinecie stomatologicznym. Niestety bardzo częstym problemem, który widzimy w gabinetach i który doprowadza do wielu niespodziewanych awarii, przestojów które zmuszają lekarzy do odwoływania pacjentów oraz wzrostu kosztów serwisu jest brak odpowiedniej pielęgnacji i konserwacji urządzeń. Awarie spowodowane takim stanem rzeczy często uderzają bezpośrednio w producenta i dostawcę sprzętu oraz opinie o nim. Jednak wielu tych awarii i nie przyjemnych sytuacji da się uniknąć.

Nawet w małym gabinecie stomatologicznym znajduje się kilkanaście różnych urządzeń i każde z nich posiada inne procedury konserwacji i pielęgnacji określone przez producenta. Bez odpowiedniego przygotowania i przeszkolenia ciężko jest zadbać o to aby procedury były wykonywane w odpowiednich interwałach czasowych czy też w ogóle wykonywane. W większych placówkach ten problem rośnie w raz ze skalą biznesu. Kilkunasto osobowy zespół bardzo ciężko jednocześnie i regularnie zebrać i dokładnie przeszkolić z procedur. Widząc ten problem i szukając rozwiązania stworzyliśmy szkolenie online w którym dokładnie pokazujemy jak o ten sprzet zadbać, dzięki takiej formie przekazania wiedzy Ty czy Twój zespół jest w stanie w dowolnym momencie – słuchając lub oglądając poznać wszystkie czynności, które powinno się wykonywać i dodatkowo otrzymać cały szereg materiałów, checklist itp. Link do szkolenia znajdziesz na dole strony.

Opowiem Ci teraz o kluczowych elementach na które powinieneś zwrócić uwagę przy sprzęcie stomatologicznym w Twoim gabinecie tak aby odpowiednio o niego zadbać i jakie działania mogą przełożyć się na jego zużycie, awaryjność i koszty serwisu.

  1. Regularne konserwacje i przeglądy techniczne: Wykonuj regularne przeglądy techniczne i konserwacje sprzętu zgodnie z zaleceniami, które otrzymujesz od dostawcy lub producenta. Wielokrotnie spotykam się z pytaniami podczas rozmów sprzedażowych od klientów – czy są wymagane przeglądy techniczne aby utrzymać gwarancję podstawową lub wydłużoną. Oczywiście w większości przypadków odpowiedź brzmi że nie ale są zalecane ze względu na to że jest to urządzenie medyczne, które jest również wykorzystywane do wykonywania procedur medycznych dlatego przynajmniej raz w roku powinien zajrzeć do nic autoryzowany specjalista i potwierdzić, że wszystko działa prawidłowo.
  2. Dokładne czyszczenie: każde urządzenie w gabinecie stomatologicznym, czy to unit, pompa, kompresor, autoklaw, tomograf posiada dokładną instrukcję czyszczenia i pielęgnacji, którą powinien dostarczyć Ci dostawca urządzenia po instalacji a dodatkowo odpowiednio przeszkolić personel. Każda osoba w gabinecie powinna przynajmniej w podstawowym stopniu znać procedury, które powinno wykonywać się przy użytkowaniu sprzętu oraz jak go pielęgnować i konserwować. A osoby, które wykonują dane procedury powinny znać je bardzo dokładnie i wiedzieć co od czego zależy. Tylko wiedza i regularność w tych procesach mogą zaoszczędzić dziesiątki tysięcy złotych w skali kilku lat funkcjonowania praktyki.
  3. Zastosuj się do zaleceń producenta: Przestrzegaj instrukcji obsługi i zaleceń producenta odnośnie do użytkowania, konserwacji i bezpiecznego przechowywania sprzętu. Nawiązując do poprzedniego punktu, powinieneś dopilnować aby wszystkie procedury czyszczenia, pielęgnacji, przeglądy i kalibrajce były wykonywane przez autoryzowanych techników lub przeszkolony personel.
  4. Używaj tylko odpowiednich środków dezynfekcyjnych: Wybieraj środki dezynfekcyjne i środki czyszczące zatwierdzone przez organy regulacyjne i zgodne z wytycznymi producentów, do wszystkich procedur związanych ze sprzętem powinieneś stosować środki, które są sprawdzone i dopuszczone przez producentów danego urządzenia tak aby nie uszkodzić żadnego z elementów, oraz nie przebarwić plastików lub tapicerek.
  5. Utrzymuj aktualizację dokumentacji: Dokumentuj wszystkie przeglądy, naprawy i konserwacje sprzętu, aby mieć pełną kontrolę nad historią i stanem technicznym każdego urządzenia. W przypadku zmiany firmy serwisującej, sprzedaży sprzętu, całego gabinetu lub chociażby rotacji personelu i zmiany osoby odpowiedzialnej za sprzęt taka historia będzie niezbędna do prawidłowej wyceny czy przekazania obowiązków w inne ręce. Dodatkowo posiadając taką historię łatwiej będzie rozwiązać poważniejsze czy powtarzające się problemy ze sprzętem.
  6. Szkolenie personelu: Zapewnij regularne szkolenia dla personelu dotyczące właściwego użytkowania, konserwacji i czyszczenia sprzętu, a także bezpieczeństwa w miejscu pracy. Takie szkolenie oczywiście wykonuje dostawca przy instalacji urządzeń jednak przy częstej rotacji personelu, dużym zespole, braku czasu ciężko jest taki zespół dokładnie przeszkolić i utrzymać jego poziom wiedzy na dobrym poziomie. Do tego na pewno będzie pomocne nasze szkolenie o którym mówiłem na początku, link znajdziesz w opisie filmu..
  7. Monitoruj zużycie części zamiennych: Śledź zużycie części zamiennych i regularnie wymieniaj je zgodnie z zaleceniami producenta, aby uniknąć nagłych awarii. Rzeczy takie jak sitka, uszczelki, o-ringi, uszczelki w autoklawie, filtry do uzdatniania wody powinny być regularnie wymieniane zgodnie z interwałami zaproponowanymi przez producenta urządzenia. Dodatkowo jeśli będziesz monitorował i co jakiś czas analizował zużycie części zamiennych będziesz w stanie te dane następnie analizować i zauważyć że w danym urządzeniu daną część wymieniasz częściej niż powinieneś np. ze względu awarii i możliwe że dzięki temu znajdziesz powód tej usterki i ją wyeliminujesz.
  8. Zaplanuj awaryjne rozwiązania: Przygotuj plan awaryjny w razie nagłej awarii sprzętu, aby minimalizować zakłócenia w pracy gabinetu i zapewnić ciągłość świadczenia usług. To jest ważny krok, który trzeba przemyśleć już na etapie planowania placówki jednak można to również ułożyć w istniejącym gabinecie. Zastanów się co zrobisz jeśli unit przestanie działac, co będzie jeśli pompa ssąca się uszkodzi a ona obsługuje wszystkie unity. Warto przygotować sobie kilka różnych rozwiązań i alternatyw, możesz je również przedyskutować ze swoim serwisem sprzętu tak aby wiedzieć i znać dostępność urządzeń zastępczych które pozwolą Ci utrzymać ciągłość pracy w gabinecie.

Podsumowanie

Czynności, które wymieniłem w materiale są to ogólne zalecenia do których powinieneś stosować się aby zmniejszyć ilość awarii w gabinecie i znacząco zmniejszyć wydatki na serwis sprzętu.

Jeśli chcesz zadbać o sprzęt w gabinecie stomatologicznym,

bądź wdrożyć się w użytkowanie sprzętu sprawdź co dla Ciebie przygotowałem!

Sprawdź pozostałe artykuły

Potrzebujesz przeglądu technicznego sprzętu w Twoim gabinecie?

Skorzystaj z dowolnej formy kontaktu a razem dobierzemy działania, które sprostają twoim wymaganiom!

Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
Wypełnij to pole
Wybierz opcję
Łukasz Kupian - Doradca techniczny.

Łukasz Kupian

Doradca ds. Sprzętu stomatologicznego

Od ponad 10 lat zajmuje się wyposażaniem nowoczesnych gabinetów stomatologicznych. Pasjonat nowych technologii  i optymalizacji działania. Wielokierunkowe doświadczenie i nieszablonowe podejście pozwala we właściwy sposób doradzić i dostarczyć najrozsądniejsze dostępne rozwiązania.

Wierze, że jedyną drogą do wykorzystania pełnego potencjału urządzeń i zmiminalizowania usterek jest opdpowiednie dobranie urządzenia do użytkownika, przygotowanie miejsca instalacji oraz odpowiednie przeszkolenie z obsługi.

Subskrybuj newsletter i bądź na bieżąco!

Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera. Najlepsze porady, nowe odcinki i artykuły w Twojej skrzynce, raz w tygodniu.

Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
close
Łukasz Kupian - Doradca techniczny.

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z aktualnościami!

Nie wysyłamy spamu, więcej dowiesz się w naszej polityce prywatności